H A L U A N S i s w a | Bersahsiah, Dekat Bererti

Sunday, December 12, 2010

0

Retreat HALUANSiswa 2011 | Merencana Halatuju HALUANSiswa

  • Sunday, December 12, 2010
  • aburidhwan
  • Share
  • BANGI, 5 Disember - HALUANSiswa Nasional telah menganjurkan Retreat HALUANSiswa 2011 yang berlangsung pada 5 hingga 7 Disember 2010 lepas di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Program ini telah dihadiri oleh 50 peserta yang terdiri daripada kepimpinan HALUANSiswa dari seluruh wilayah semenanjung Malaysia. Objektif program ini adalah untuk menilai perjalanan aktiviti yang telah dilaksanakan pada tahun 2010, sekaligus merancang target dan halatuju HALUANSiswa bagi tahun 2011.

    Retreat dimulakan dengan ucaptama daripada Prof. Madya Dr. Nik Mutasim Nik Ab. Rahman selaku Penasihat kepada HALUANSiswa dan diteruskan dengan taklimat program dan penempatan oleh setiausaha HALUANSiswa, Sdr. Muzakkir Che Ani. Dalam ucaptamanya, Prof Madya Dr Nik Mu’tasim menjelaskan kepada peserta realiti semasa yang melanda kebanyakan kampus di dunia dan peluang-peluang yang perlu direbut oleh semua ahli HALUANSiswa untuk mewujudkan masyarakat kampus yang islamik dan harmoni. Pada sebelah malamnya pula, peserta diminta membincang serta membentangkan permasalahan yang wujud di kampus masing-masing. Masalah berkisar mengenai 5 permasalahan yang telah disenaraikan oleh Majlis Tertinggi, iaitu, aspek unit kecil HALUANSiswa, dakwah fardhiyah, akhlak, ilmu dan ibadah.

    Hari berikutnya program dimulakan dengan pengisian yang disampaikan oleh Ust Ali Irfan Jamalludin, kakitangan Kolej Teknologi Darul Naim (KTD) yang juga antara pengasas awal HALUANSiswa. Dalam slotnya yang bertajuk Dakwah & Pemuda, Ustaz Ali berjaya memangkitkan semangat jiwa pemuda para peserta agar lebih gigih berusaha menjalankan amal-amal kebajikan di kampus. Program ini diteruskan dengan bengkel pemantauan masalah organisasi dan unit HALUANSiswa di IPT masing-masing. Pada sebelah malamnya pula, diadakan Majlis Penyerahan Jawatan Presiden SiswaHALUAN kepada presiden yang baru, Sdr Muhammad Siddiqi Jamalludin. Disamping itu, mereka turut merasmikan Vest HALUANSiswa yang baru.

    Pada hari terakhir, Presiden SiswaHALUAN yang baru memulakan tugasnya dengan mengelola modul berikutnya iaitu pengenalpastian resolusi efektif. Para peserta diminta menyenaraikan 3 resolusi pokok yang boleh diambil untuk mengatasi masalah-masalah yang telah dibincangkan pada hari sebelumnya mengikut setiap kumpulan wilayah. Resolusi yang diberi nama RESOLUSI HIJRAH 1432 itu telah dibacakan oleh Presiden SiswaHALUAN pada penghujung program.

    Majlis penutup pula telah disampaikan oleh Sdr. Razali Maarof dengan tajuknya Membangun Proses Pendidikan Yang Bersepadu. Program di UKM ini diakhiri dengan pengumuman penyandang baru untuk jawatan HALUANSiswa Nasional. Retreat HALUANSiswa ini membawa seribu pengertian berharga untuk kepimpinan HALUANSiswa IPT seluruh Malaysia.

    Semoga dengan program ini, kepimpinan HALUANSiswa disemua peringkat akan terus komited dalam mewarnai dakwah dan tarbiyah di kampus.

    Writen By: S.Islam

    RESOLUSI HIJRAH 1432

    • 1.0 MUQADDIMAH:

    • Retreat HALUANSiswa yang berlangsung pada 5 -7 Disember 2010 di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi dengan kehadiran seramai 60 anggota kepimpinan HALUANSiswa dari seluruh Semenanjung Malaysia. Hasil perbincangan dan pembentangan serius mengenai cabaran dan hala tuju HALUANSiswa, kami mencapai kata sepakat dengan keiltizaman penuh untuk mengemukakan asas tindakan serta resolusi-resolusi seperti berikut:

    • 2.0 ASAS TINDAKAN:

    • Bahawa kami anggota kepimpinan HALUANSiswa meyakini bahawa masa hadapan sesuatu umat itu terletak di atas bahu para pemudanya sepertimana yang tercatat dalam perjalanan sejarah Islam. Menyedari hal yang demikian, HALUANSiswa Nasional merasakan betapa perlunya mahasiswa dipersiapkan dengan Sistem Pendidikan Islam yang bersepadu dalam rangka untuk bersama-sama memikul beban Dakwah Islamiyah.

      Perlu kita sedari bahawa proses Tarbiyah dan Dakwah ini perlulah dirancang dengan teliti dan rapi kerana kebenaran (al-Haq) yang tidak tersusun dan terancang akan di tewaskan oleh kekufuran (al Batil) yang terancang.

    • 3.0 RESOLUSI-RESOLUSI:
        3.1 Memperkasakan ‘core business’ dalam gerakan HALUANSiswa
      Mewujudkan mekanisma pemantauan yang efisien bagi memastikan keberkesanan unit-unit kecil HALUANSiswa di setiap IPT di seluruh semenanjung Malaysia. Mekanisma pemantauan ini merangkumi aspek-aspek berikut:
        3.1.1 Aspek individu, organisasi dan sistem. Pemantauan dan penilaian secara objektif dan subjektif tahapan ibadah, akhlak dan dakwah setiap ahli-ahli HALUANSiswa.

        3.1.2 Aspek perlaksanaan semua modul HALUANSiswa akan dipantau secara menyeluruh dari segi pelaksanaan dan keberkesanan.
      Kedua-dua aspek ini merupakan “core business” yang perlu difahami dan dilaksanakan oleh setiap ahli HALUANSiswa.

        3.2 Memperkasa HALUANSiswa kearah organisasi yang berteraskan dakwah dan tarbiyah
      Melaksanakan penyusunan organisasi di setiap peringkat kepimpinan HALUANSiswa melalui usaha-usaha berikut:
        3.2.1 Penyusunan peringkat nasional, zon dan IPT.

        3.2.2 Mewujudkan pangkalan data yang efisien untuk mengumpulkan butiran keahlian HALUANSiswa di semua peringkat.

        3.2.3 Melahirkan seramai mungkin barisan pelapis kepimpinan bagi membantu perjalanan HALUAN Pusat pada masa hadapan.

        3.2.4 Mewujudkan budaya kerja profesional dalam pelaksanaan projek HALUANSiswa di semua peringkat.

    • 4.0 PENUTUP

    • Kami akan memberikan sepenuh komitmen dan tenaga kami untuk menjayakan resolusi ini bagi tahun 2011. Kami berdoa kepada ALLAH agar mengurniakan kami Hidayah dan InayahNya, mengikat hati kami para pendokong Deen-Nya dan menolong perjuangan ini dimana pun kami berada. Ameen Ya Rabbal ‘alamin.

      Resolusi HIJRAH 1432 ini dibacakan oleh
      Muhammad Siddiqi Bin Jamalludin Presiden,
      SiswaHALUAN Nasional
      Di: Retreat HALUANSiswa 2011
      Pada: 7 Disember 2010, 1 Muharram 1432H

    0 Responses to “Retreat HALUANSiswa 2011 | Merencana Halatuju HALUANSiswa”

    Post a Comment

    Mars HALUAN


    MusicPlaylistRingtones
    Create a playlist at MixPod.com

    Subscribe