H A L U A N S i s w a | Bersahsiah, Dekat Bererti

Wednesday, March 31, 2010

1

Meriahnya Hari Rehlah HALUAN Kelantan

  • Wednesday, March 31, 2010
  • BroHamzah
  • Share
  • Takzirah Rehlah oleh Ustaz Muhd Noor Bin Awang Kecik


    HALUANSiswa Memeriahkan Hari Rehlah Tarbawiyah HALUAN Kelantan

    KELANTAN, 31 MAC 2010 – HALUANSiswa Kelantan telah dijemput oleh HALUAN Kelantan untuk memeriahkan Hari Rehlah Tarbawiyah anjuran Koperasi Pendidikan Al-Hilal (KAFFAH), HALUAN Kelantan dan Kolej Teknologi Darul Naim. Hari Rehlah ini telah diadakan di Resort Sri Pantai, Melawi Bachok Kelantan yang bermula pada jam 9 pagi dan tamat pada pukul 3.00 petang.




    Pelajar KTD yang ceria dan bersemangat


    Dengan kehadiran lebih 150 orang ahli KAFFAH, HALUAN dan pelajar KTD,dimulakan dengan Tazkirah Rehlah yang disampaikan oleh Ustaz Mohd Noor Awang Kechik. Dalam penyampaiannya, beliau menjelaskan bahawa antara tujuan diadakan rehlah ini adalah untuk melahirkan suasana Islam dalam rehlah, meningkatkan ukhuwah islamiyah di kalangan peserta dan meningkatkan kesedaran akan kepentingan rehlah sebagai jalan tarbiyah.

    Selain itu, Ustaz juga mengingatkan bahawa segala aktiviti di dalam rehlah ini adalah ibadah dan ia haruslah dilakukan dengan sehabis baik bagi mendapat keredhaan Allah SWT.



    Aktiviti Terompah Gergasi





    HALUANITA dan remaja dalam aktiviti "Tolak Tali"





    Selain itu, rehlah ini juga diserikan dengan aktiviti sukaneka yang melibatkan semua peserta rehlah sama ada golongan dewasa, remaja dan kanak-kanak lelaki serta wanita. Antara aktiviti yang dijalankan ialah, tolak tali, larian berganti dalam guni, terompah gergasi, bola sepak tiga kaki dan sebagainya. Bagi setiap kategori ianya akan dipecahkan kepada 4 kumpulan. Untuk aktiviti sukaneka ini, ia diketuai oleh Saudara Ruqaimi Rabbani salah seorang ahli HALUAN dan juga staff KTD dan dibantu oleh pelajar-pelajar KTD yang lain.


    Aktiviti Pantai


    Seterusnya aktiviti diteruskan dengan jamuan makanan tengahari dan solat Zohor secara berjemaah pada jam 1.30 petang. Hari Rehlah Tarbawiyyah ini diakhiri dengan ucapan Kalimah Akhirah yang disampaikan oleh Tuan Haji Mohd Nasir Saad,Pengerusi KAFFAH dan juga YDP HALUAN Kelantan. Dalam ucapannya, beliau menegaskan bahawa segala aktiviti yang dilakukan perlu kepada penyediaan jiwa dan hati. Proses ini penting agar ia meninggalkan kesan kepada jiwa dan hati setiap peserta yang mengikuti program ini.




    Tarik kuat-kuat

    Kemudian, program diteruskan dengan aktiviti penyampaian hadiah kepada para peserta bagi aktiviti sukanekan dan juga cabutan bertuah. Akhirnya, program diakhiri dengan sesi nasyid yang disampaikan oleh pelajar KTD dengan menyampaikan 2 buah lagu iaitu Gelombang Keadilan dan Palestina Tercinta sebagai ingatan kepada saudara muslim yang berada di bumi bergolak Palestin.
    Semoga Rehlah ini mendapat keredhaan Allah SWT.InsyaAllah

    1 Responses to “Meriahnya Hari Rehlah HALUAN Kelantan”

    Anonymous said...
    June 6, 2010 at 10:52 PM

    sedihnye xleh join sbb duk skolah.hope lain kali wat lg to eratkan ukhuwah sesama kita.


    Post a Comment

    Mars HALUAN


    MusicPlaylistRingtones
    Create a playlist at MixPod.com

    Subscribe