H A L U A N S i s w a | Bersahsiah, Dekat Bererti

Tuesday, March 2, 2010

0

Kelab Siswa HALUAN Berbakti di Kem Anak Soleh Masjid Mukim Pintu Geng K. Bharu

  • Tuesday, March 2, 2010
  • aburidhwan
  • Share

  • Alhamdulillah seramai 53 pelajar berumur 10 – 14tahun telah mengikuti Kem Anak Soleh (KASEH) yang telah dianjurkan oleh Masjid Mukim Pintu Geng, Kota Bharu Kelantan dengan kerjasama Kelab Siswa HALUAN Kelantan dan Kolej Teknologi Darulnaim. Program yang telah diadakan pada 6 Feb yang lalu bermula jam 8.00pagi – 10.00 mlm. Seramai 10 orang fasilitator dari Kelab HALUAN Siswa Kelantan telah membantu menjayakan kem tersebut yang julung-julung kali diadakan.

    Sebelum itu pada 5 Feb, satu forum keibubapaan telah diadakan terlebih dahulu di masjid tersebut selepas solat maghrib. Antara ahli panel yang berkongsi pengalaman dan ilmu dalam forum tersebut ialah Ustaz Mahamad Senik, Ketua Penyelaras Program Pengajian Islam Kolej Teknologi Darulnaim dan Tn Hj Rosdi Baharom, Ketua Hal Ehwal Pelajar Kolej Teknologi Darulnaim. Forum telah dipengerusikan oleh Sdr Mohd Razali Maarof, Ketua Biro Latihan HALUAN Pusat. Forum yang bertajuk ”Selamatkan Anak dan Keluarga Kita dari Api Neraka” telah mengupas cabaran dan pendekatan terbaik dalam membimbing ahli keluarga kita dalam mencapai keberkatan dan keredhaan Allah swt.


    Kem Anak Soleh (KASEH) adalah merupakan program remaja yang pertama diadakan di masjid tersebut. Menurut Pengarah Program KASEH, Ustaz Zulkifli Muhammad, antara objektif program ini diadakan adalah untuk mengajak anak-anak remaja sejak dini lagi menghayati akan kepentingan solat dan cara-cara menunaikan solat dengan betul. Selain itu program ini diharapkan dapat mendidik para peserta untuk menghargai dan mengasihi pengorbanan ibu dan bapa mereka yang telah membesarkan mereka dengan kasih sayang. Program ini juga diharapkan akan dapat mendidik para peserta untuk mengamalkan amalan yang baik dalam kehidupan seharian berpandukan syarak.

    Manakala menurut Kem Komanden Program, Sdr Jumat Saleh yang juga merangkap Pengerusi HALUANSiswa Pantai Timur, program sebegini telah memberi peluang kepada ahli Kelab HALUANSiswa dekat dengan para remaja, secara tidak langsung dapat mendidik dan berbakti kepada adik-adik pemimpin masa depan islam. Anttara aktiviti yang dijalankan adalah seperti Ice Breaking, teori beserta praktikal wuduk dan solat, dan ceramah motivasi dan sayangi kedua ibu bapa. Ternyata para peserta begitu teruja dan seronok mengikuti aktiviti yang telah dijalankan.


    Majlis penutup program telah disempurnakan oleh Setiausaha Masjid Mukim Pintu Geng, yang turut dihadiri Imam Masjid dan Ketua Kampung Pintu Geng. Setiausaha masjid menyampaikan rasa syukur dan terimakasih beliau dan pihak masjid di atas kesudian para mahasiswa dari Kelab Siswa HALUAN dan penceramah dari KTD datang memberi khidmat bakti di masjid mereka. Pihak masjid bercadang pada akan datang untuk mengadakan kem ini sekali lagi dengan jagkamasa yang lebih lama lagi setelah berjaya menarik minat ramai ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke kem yang pertama kali diadakan ini.

    0 Responses to “Kelab Siswa HALUAN Berbakti di Kem Anak Soleh Masjid Mukim Pintu Geng K. Bharu”

    Post a Comment

    Mars HALUAN


    MusicPlaylistRingtones
    Create a playlist at MixPod.com

    Subscribe