H A L U A N S i s w a | Bersahsiah, Dekat Bererti

Tuesday, October 26, 2010

0

Anak Muda, Bangkitlah!

  • Tuesday, October 26, 2010
  • aburidhwan
  • Share
  • Orang muda biasanya bertenaga dalam serba serbi perlakuannya, mindanya, kemahuannya terhadap apa sahaja, tindakbalas atas tugasannya atau kerjanya atau tanggungjawabnya. Kebiasaan ini ada di mana-mana, tidak mengira budaya apa yang dibawanya, agama apa yang diyakininya malah walau siapapun orang muda itu. Asal sahaja muda, merekalah bual bicara kita kali ini.

    Acap kali kita mengharapkan bahawa golongan muda ini berperanan membantu aktiviti teras yang dirancang dan dibuat oleh golongan yang ‘tidak lagi muda’. Memang itulah yang kita harapkan namun perlu dielakkan mengharap sepenuhnya kerana mereka juga ada peranan yang perlu dijalankan. Apakah peranan golongan muda ini ? Peranan mereka terlalu banyak dan teramat penting. Kesejahteraan Negara, keharmonian masyarakat, kekuatan ummah malah segala-galanya akan ada palitan sentuhan mereka. Istimewanya orang muda ini; lebih-lebih lagi yang mempunyai asas fikrah atau kefahaman Islam; mereka ini selalunya diam tetapi penuh isi. Apabila diberi amanah atau tugasan, mereka akan segera berfikir dan menumpah penuh kreatif dalam gerak kerja. Seharusnya begitu mereka ini.

    Kelesuan mereka terkadang bukanlah kemahuan mereka, tetapi daripada hasil didikan yang mereka resapi. Didikan dalam sistem kehidupan hari ini terlalu memanjakan golongan anak-anak dan remaja sehinggakan mereka tidak terdedah dengan ‘survival’ atau ikhtiar hidup yang kreatif dan berlumba mencipta sesuatu. Jadilah mereka selaku generasi pengguna yang tegar, taksub serba serbi terhadap aplikasi yang bertabur di dalam pasaran. Bukanlah salah mereka menjadi pengguna, tetapi alangkah untungnya andai mereka mencurahkan fikir membangun atau membentuk sesuatu yang baru untuk Islam, ummah dan Negara.

    Lalu bagaimana mahu dididihkan tenaga mereka ini ? Sediakan pentas sebanyak mungkin, saksi dan pimpin mereka mengharungi idea mereka. Berikan amanah lantas pantau perlaksanaannya. Beri input fikrah secukupnya agar apa yang mereka curahkan akan menjadi mesra fikrah, dakwah dan tarbiyah yang dibawa. Seperti yang kita fahami, kerja-kerja Islami itu perlu seiring dengan dakwah dan tarbiyah. Begitulah juga golongan yang muda, mereka perlu kita seiringkan dalam setiap gerak kerja. Perbanyakkan musyawarah dengan mereka agar mereka tersedar bahawa mereka adalah sebahagian daripada kehidupan Islami yang sedang kita lalui. Fahamkan kepada mereka bahawa kehidupan hari ini sebenarnya terlalu jauh daripada praktik Islami yang ditunjukkan Rasul. Ertikan kepada mereka bahawa telah sampai masa untuk kita ‘transform’ segala yang ada menurut cermin Islami. Jadilah pemburu amal kebaikan serta pahala dan jangan sekali-kali diburu kemungkaran serta dosa yang meruntuh rentak muda.

    Jika ada idea atau cetusan minda daripada golongan muda, selalunya reaksi golongan yang ‘tidak lagi muda’ akan pelbagai. Sekalipun kita tiada hak menyusun santun perilaku sesiapa sahaja, namun jika kita ada cita-cita membina golongan muda yang kreatif dan berinovasi, bimbinglah mereka, pimpinlah mereka. Sambut idea golongan muda persis ianya sepenting idea Perdana Menteri. Kebiasaannya, golongan muda yang ada sentuhan kefahaman Islam yang menyeluruh akan berhati-hati dalam memberi idea. Cuma, jika terlalu berhati-hati maka kita tidak akan mendengar idea daripada mereka. Didik agar mereka serba serbi kritis pada tempatnya, berlumba mencipta apa sahaja yang mendatangkan pahala atau cerdas ruhi dan sentiasa bersedia melaksanakan apa sahaja kerja-kerja Islami.

    Kembali melihat perihal pemburu dan yang kena buru; usahakanlah menjadi pemburu pahala agar kelak nanti bercambah idea dan kesungguhan dalam setiap pekerjaan. Elakkan menjadi sasaran buruan kerana kita akan penat menepis perkara yang merugikan sedang kita sepatutnya kepenatan mencari taqwa agar nanti menjadi sebab dipilih Allah ke syurga Firdausi.

    0 Responses to “Anak Muda, Bangkitlah!”

    Post a Comment

    Mars HALUAN


    MusicPlaylistRingtones
    Create a playlist at MixPod.com

    Subscribe