H A L U A N S i s w a | Bersahsiah, Dekat Bererti

Monday, February 15, 2010

0

Beraqidah Sejahtera Sepanjang Hayat

  • Monday, February 15, 2010
  • aburidhwan
  • Share

  • Akhir-akhir ini masyarakat Islam dikejutkan dengan kebenaran mahkamah menggunakan orang menggunakan nama Allah di dalam penerbitan mereka. Rata-ratanya ramai umat Islam bangkit dan menyuarakan rasa tidak senang dan melakukan bantahan. Ini adalah sesuatu yang positif kerana ummat Islam prihatin dengan agama kita.

    Setelah merujuk para alim ulama’ dapatlah disimpulkan di sini bahawa walaupun dari segi hukum, tidak ada apa-apa masalah bagi golongan Kristian menggunakan nama Allah SWT, namun kita perlu melihat hal ini dengan lebih objektif. Sebenarnya mereka berniat jahat, untuk mengelirukan ummat Islam yang jahil. Rata-ratanya ummat Islam hari ini tidak kenal siapa Allah, tidak kenal siapa Rasulnya, tidak kenal sahabat-sahabat Rasul, tidak kenal para ulamaknya. Justeru itu wajar jika penggunaan nama Allah ini tidak dibenarkan menurut kaedah dalam Islam ‘Saddu az zara’ik’. Islam menutup ruang-ruang yang boleh digunakan oleh musuh-musuh Islam untuk mengelirukan umat Islam.

    Dalam konteks kita pula, para mahasiswa Islam yang ada perlu menguatkan aspek dalaman. Kekalahan yang utama ialah kekalahan dari dalam diri. Sebagai tindakan kita dalam masa yang terdekat ini ialah:

    a. Kita perlu jelas akan hakikat keimanan, tauhid al Rububiyah, tauhid al -uluhiyah dan tauhid asma’ was sifat. (http://www.manhajqurani.blogspot.com/)

    b. Kita perlu mengajak masyarakat kampus agar dapat menghidupkan cara hidup Islam yang syamil dan kamil. Agar kita semua tidak memahami Islam secara tradisi. Hakikat Islam yang syumul ini telah sama-sama kita pelajari dalam usul isyrin oleh IHAB.

    Bahan-bahan asas fikrah ini perlu kita baca, ulangi berulang kali dan hadamkan di dalam diri agar dapat kita sampaikan kepada orang lain dengan penuh keyakinan. Jika dahulunya, apa-apa bahan fikrah kita dapat ianya dirakam, didengar berulang-ulang kali, disalin semula menggunakan word type writer/word processor, dan seterusnya disebarkan dalam bentuk manshurat kepada masyarakat kampus dan orang ramai.

    Sahabat dan akhowat HALUANSiswa sekalian,

    Saya juga ingin mengucapkan tahniah dan syabab kepada semua fasilitator Haluansiswa yang meluangkan masa membantu program Jatidiri sejak 24 Disember, 2009-7 Februari, 2010. Program 10 modul dengan kehadiran 185 orang peserta sepanjang 47 hari ini adalah julung kali kita lakukan. Tentulah ianya merupakan suatu yang amat mencabar. Daya tahan kita akan diuji, mental kita akan diuji, ukhuwwah kita akan diuji, amal jamaiyy kita akan diuji. Inilah tarbiah ‘amaliyah yang kita perolehi apabila kita melaksanakan projek besar ini. Hanya Allah SWT-lah yang akan mengganjari pengorbanan masa, tenaga dan wang ringgit yang diberikan. Daripada maklumbalas yang saya perolehi daripada peserta dan ibubapa, kursus ini telah banyak mengubah peserta dari pelbagai sudut, alhamdulillah. Ada yang sebelum ini merokok, telah berjaya meninggalkan ketagihan rokok. Ada yang tidak solat penuh, berazam kepada ibubapa mereka untuk solat cukup lima waktu. Inilah natijah yang sedikit yang Allah SWT berikan berkat kegigihan kita semua. Sabda Nabi SAW:

    `Sekiranya Allah memberi hidayah kepada seseorang dengan usaha kamu, pahalanya lebih baik daripada dunia dan segala isinya’

    HR At-tobrani

    Saya juga ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada Siswa dan Siswi Haluan yang bertungkus lumus membantu aktiviti jamuan makan malam Gaza tidak dilupakan dan juga perhimpunan perdana. Isu Palestin adalah isu aqidah. Isu inilah yang menyatukan ummat Islam seluruhnya, insha Allah. Marilah sama-sama kita tidak jemu-jemu memperjuangkan isu ini sehinggalah Al-Aqsa dapat dibebaskan oleh zionis terlaknat itu.

    Sahabat dan akhowat HALUANSiswa sekalian,

    Saya ingin mengulangi kepada sahabat/ah sekalian agenda penting kita pada tahun ini. Ianya dapat diringkaskan seperti berikut:

    a. Pembinaan kepimpinan Haluansiswa dengan ciri-ciri kepimpinan Islam.

    b. Pembinaan Haluansiswa yang menguasai toroiq(jalan-jalan) tarbiah,

    c. Perlaksaaan projek pertambahan ahli baru Haluansiwa menerusi dakwah ‘ammah dan dakwah fardiah secara terancang di lokaliti masing-masing.

    Ketiga-tiga agenda ini perlu diperhalusi dan dilaksanakan di tempat masing-masing. Semoga Allah SWT memberi kekuatan kepada kita semua.

    Sahabat dan akhowat HALUANSiswa sekalian,

    Ustaz Fathi Yakan di dalam kitabnya, Apa erti saya menganut Islam ada menyatakan bahawa: Intima kita dengan Islam ini adalah intimak aqidi dan masiri. Maknanya kerja-kerja ubudiah ini ianya berkait dengan aqidah dan perlu dilakukan dengan istiqomah sehinggalah kita dipanggil pulang berjumpa dengan Allah SWT. Semoga kita tidak menjadi da’i dan murabbi yang terlibat dengan kerja-kerja ini semasa di kampus sahaja. Apabila sudah tamat pengajian, mendapat pekerjaan baru, dan berumah tangga, kerja-kerja mulia ini ditinggalkan.

    Firman Allah SWT di dalam surah Muhammad ayat 38 yang bermaksud:

    Ingatlah, kamu ini orang-orang yang diajak untuk menafkahkan (hartamu) pada jalan Allah. Maka di antara kamu ada yang kikir, dan siapa yang kikir sesungguhnya dia hanyalah kikir terhadap dirinya sendiri. Dan Allah-lah yang Maha Kaya sedangkan kamulah orang-orang yang berkehendak (kepada-Nya); dan jika kamu berpaling niscaya Dia akan mengganti (kamu) dengan kaum yang lain; dan mereka tidak akan seperti kamu ini.

    Akhir kata, semoga Allah SWT memberi kita semua tenaga untuk kita terus iltizam dan istiqomah di atas jalan dakwah, tarbiah dan jihad ini.

    Al Faqir Ilallah,
    Sdr Solehuddin Shuib
    Pengerusi HALUANSiswa Nasional
    Shah Alam, Selangor
    1 Februari, 2010
    16 Safar, 1431H

    0 Responses to “Beraqidah Sejahtera Sepanjang Hayat”

    Post a Comment

    Mars HALUAN


    MusicPlaylistRingtones
    Create a playlist at MixPod.com

    Subscribe